#3 Cognitieve ontwikkeling en seksueel trauma bij kinderen

Wanneer volwassene seksueel misbruik plegen bij kinderen, voelen de kinderen zich vaak schuldig aan het misbruik terwijl de schuld volledig bij de volwassene ligt.

In deze aflevering leg ik uit hoe het komt dat kinderen de schuld bij zichzelf zoeken en meestal niet in staat zijn om te doorzien dat de volwassene verantwoordelijk is voor het misbruik.

Ik bespreek dit onderwerp vanuit een specifiek perspectief: de cognitive ontwikkelfases van kinderen. Als kinderen doorlopen wij allemaal dezelfde cognitive ontwikkelfases: van 0 -2, van 2 - 6 en van 6 - 12. Ik leg uit wat in deze fases in onze cognitieve ontwikkeling gebeurt en wat de wisselwerking is tussen onze cognitieve ontwikkeling en seksueel misbruik.

Het grootste verschil tussen de cognitie van kinderen en volwassenen is dat kinderen nog niet in staat zijn om logisch-analytisch te denken. Het logisch-analytische denkvermogen ontwikkelt pas geleidelijk en langzaam vanaf het 12e levensjaar. De afwezigheid van het logisch-analytische denken bij kinderen zorgt ervoor dat zij de schadelijke boodschappen die daders aan hen communiceren - zoals โ€œJij wilt ditโ€ of โ€œJij bent een slecht kind, daarom doe ik ditโ€ - als waarheid ervaren en integreren in hun zelfbeeld.

Als consequentie hiervan kunnen kinderen sterke schuldgevoelens ontwikkeling die geworteld raken in ons onderbewustzijn. Hier in het onderbewustzijn blijven deze schuldgevoelens doorleven. Pas wanneer deze schuldgevoelens op volwassen leeftijd verwerkt worden wordt een vrij en zelfbepaald leven mogelijk.

Vorige
Vorige

#4 Verdringing en bewustwording bij seksueel trauma

Volgende
Volgende

#2 Helende gedichten van overlevers van seksueel misbruik